Variera din träning

En varierad träning är nyckeln till en frisk och välfungerande kropp sett till hela kroppen. Visst kan man träna fotboll, men armarna blir inte så tränade för det. För att se till att hela kroppen är i trim och kan hantera vardagens hinder på bästa möjliga sätt gäller det att hela kroppen är tränad. Det gör man genom varierad träning.

Träna olika muskler
Istället för att endast träna en och samma träning som riktar in sig på just ett par muskler rekommenderas man träna flera olika träningar, till exempel två olika sporter som på så sätt ser till så att en större del av din kropps muskler tränas. Naturligtvis är det också bättre att syssla med sporter som engagerar många muskler, som till exempel fotboll och innebandy och inte sporter som riktar in sig på endast ett fåtal muskler, så som pilkastning och biljard.

Varierad träning – nyckeln till framgång
Med en varierad träning kommer du alltså att kunna klara av uppgifter i vardagen mycket lättare oavsett vad det är. Med bättre koordination, styrka och uthållighet i många olika muskler blir vardagen inget problem och du kommer att bli den som kollegorna ber om hjälp. Det är en sits man vill hamna i. En sits där man själv är var dags hjälte och i en sådan sits är befordran och andra möjligheter inte långt borta. Endast tack vare varierad träning.

Träna rätt

Det finns många olika konster att träna och många talar om att man ska träna rätt, men de allra flesta träningsformer är rätt. Det är nämligen väldigt svårt att träna fel. Träna fel kan man först börja göra när man använder yttre vikter som i styrkelyftning. I styrkelyftning gäller det att ha bra koll på hur övningar ska genomföras för att inte råka träna fel. När man å andra sidan tränar med kroppen som belastning är det svårt att träna fel. Se bara till att inte springa runt i dåliga skor när du är ute och löper, så är risken väldigt liten för att någonting ska gå fel. Du kommer med största sannolikhet endast att träna din kropp.

För att du ska kunna få ut maximalt utav din träning gäller det att du äter rätt i förhållande till din träning. Innan träning gäller det att ladda batterierna och fylla på med massa energi. Det gör du bäst i form av stärkelse som kolhydrat vilket finns att tillgå i potatis, ris, eller pasta. Det är långsamma kolhydrater som gör att du kommer att kunna förbruka den energin under en längre tid. På så sätt kommer du att kunna ta ut dig riktigt rejält och träna dina muskler. Efter ett riktigt arbetspass gäller det att du bygger upp musklerna som efter arbetspasset brutits ned. Det gör du genom att äta proteinrik kost. Proteinrik kost ser till så att du får i dig de aminosyror som krävs för att du ska kunna bygga upp musklerna igen. Slutligen krävs också sömn och vila för att låta kroppen bygga upp sig själv igen.

Underhåll din kropp

För att må bra och hålla sig pigg och alert gäller det att du underhåller din kropp. Med att underhålla din kropp menas att du tar hand om den just precis som en bil. Det gäller att smörja, ge den bränsle och energi, att låta den vila, men också att ut och köra med den jämt och ständigt. Låter man en bil stå still under en längre tid kan bromsar fastna och andra detaljer och delar bli dåliga, precis så fungerar kroppen. Rör man inte på sin kropp bli man stel, får dålig kondition och en dålig kroppsform.

Rör på dig ofta
Man rekommenderas röra på sig flera gånger i veckan för att hålla sig i form. Två träningar i veckan är ett minimum. Med träning räknas det som att du blir andfådd och är det i minst tjugo minuter. Det är inte speciellt svårt och kommer att förbättra din livskvalitet avsevärt.

Det räcker inte bara med träning för att underhålla en kropp. Det krävs också energi för att fungera. Med andra ord gäller det att du äter rätt och varierat för att få dig alla de viktiga näringsämnen och mineraler som du behöver för att fungera optimalt. Var dag måste du få i dig ett stort antal essentiella näringsämnen och mineraler för att du ska kunna leva. Det allra bästa sättet för att se till att man med största säkerhet få i sig detta är att äta varierat. Äter man olika saker ökar naturligtvis chansen. Man bör också se till att anpassa sina måltider efter vad för person och vilket liv man lever. Är man idrottare gäller det att man får i sig mycket energi och man bör därför inta mer kolhydrater än folk som inte idrottar. Genom att anpassa dina måltider efter vad för person du är kommer du att kunna underhålla och hålla din kropp i trim oberoende av om du är atlet, eller joggar i 20 min två gånger i veckan.